Nyheter

God sommer!

Vi oppsummerer tildelinger fra Kreativt Europa til den norske audiovisuelle bransjen i 2022 før sommerferien.

6. juli 2023
Gjennom frontruten på en oransje bil ses en mann med mørkt hår og bart, og en dame med lyst langt hår. Damen sitter bak rattet. Foto.
So Long, Marianne, foto: Ronald Plante, Redpoint Productions, NRK

Nå som sommerferien er på trappene gjør vi opp status for 2022. Ved årsskiftet var det fortsatt pågående GAP-prosesser som gjorde at vi ikke kunne dele resultatene da. Halvveis i 2023 kan vi publisere alle.

Til sammen hentet den norske audiovisuelle bransjen hjem nesten 6,7 millioner euro via MEDIAs ulike tilskuddsordninger i løpet av 2022. Den største andelen kom som produksjonstilskudd via ordningen for TV og strømmetjenester som hadde to søknadsrunder i 2022. Totalt ble € 2 176 257 gitt i produksjonstilskudd til norske prosjekter.

Produksjoner for TV og strømmetjenester

Resultatene fra første søknadsrunde delte vi med dere i slutten av januar. Artic Light, Cinenord og Seefood TV mottok til sammen 1 075 174 euro i produksjonstilskudd. Cinenord € 500 000 til sesong tre av Karsten og Petra, Seefood TV € 500 000 til sesong to av Superheltskolen, mens Artic Light fikk € 75 174 til sitt prosjekt Skal hilse fra naturen.

Også i andre søknadsrunde ble de gjort tildelinger til norske produsenter. Redpoint Productions fikk full pott på € 1 000 000 til dramaserien So Long, Marianne og Mechanix Films € 101 083 til dokumentaren Tax Wars.

So Long, Marianne – 1 000 000 euro i produksjonstilskudd

NRK-serien om kjærlighetsforholdet mellom Leonard Cohen og Marianne Ihlen produseres av Redpoint Productions sammen med greske og canadiske partnere. Serieskaper Øystein Karlsen (Exit) har skrevet manus sammen med forfatter Jo Nesbø. I rollene som Leonard og Marianne finner vi amerikanske Alex Wolff og norske Thea Sofie Loch Næss.

Serien skildrer tida de møttes og levde sammen på den greske øya Hydra på 1960-tallet. Det spesielle forholdet dem imellom skulle vare livet ut, selv etter at de skilte lag, til de begge døde i 2016. So Long, Marianne, som også er tittelen på en av Cohens mest berømte kjærlighetssanger, blir en serie i åtte deler som etter planen skal ha premiere på NRK høsten 2024.

-Det var en stor glede å motta produksjonstilskuddet fra MEDIA siden det er en viktig del av finansieringen vår, sier Ingeborg Klyve, produsent i Redpoint Productions. Hun legger fornøyd til at den høye poengsummen på søknaden føltes som en seier, og at selskapet synes det er spennende å være en del av et europeisk samarbeid. Vi vil helt klart benytte sjansen til å søke igjen på andre prosjekter, avslutter hun.

Tax Wars – 101 083 euro i produksjonstilskudd

Tax Wars har undertittelen “The Battle for Tax Justice”. Filmskaper Hege Dehli følger bl.a. Eva Joly, Joseph Stieglitz og Thomas Piketty i en global kampanje for rettferdig skattlegging av multinasjonale selskaper. Filmen tar med seerne med bak kulissene i en global kampanje for å sette folk foran profitt, holde multinasjonale selskaper ansvarlige og kreve at verdens mektigste og rikeste selskaper og milliardærer betaler sin rettferdige andel skatt til fellesskapet.

En dame med kort lyst hår og briller sitter alene langs en rad med tomme stoler bak et bord. Hun er ikledd en hvit jakke. Hun har albuene på bordet og lener haka på hendene. Bak henne i auditoriet er flere tomme rader. Alle plassene er nummerert. Foto.
Eva Joly, Tax Wars, foto: Mechanix Film

-MEDIA-tilskuddet på drøye € 100 000 betyr mye. Dette er et prosjekt med et komplekst tema og mange eksepsjonelle aktører. Støtten gir oss mulighet til å gå enda mer i dybden og lage en film som kan appellere til både et bredt publikum og til de som allerede sitter på noe innsikt. Tildelingen bekrefter også at dette er en viktig internasjonal film om et globalt tema, sier filmens regissør og produsent Hege Dehli i Mechanix Film.

Co-utvikling enkeltprosjekt

I løpet av 2022 ble det gitt ett samutviklingstilskudd til norske enkeltprosjekter. Incitus AS utvikler filmen Wild Bastards med tilskudd på € 90 000 fra MEDIA.

Langs en jernbaneskinne sitter fire barn. I front en litt eldre gutt, bak tre yngre barn. Foto.
Wild Bastards, foto: David Calek

Wild Bastards – 90 000 euro i utviklingstilskudd

Wild Bastards er en spillefilm som handler om barn fra vanskeligstilte familier, en voksende gruppe unge mennesker i Europa. Prosjektet som er en samproduksjon mellom Norge (Incitus Films), Tsjekkia (Bullfilm) og Tyskland (42Film).

Youtuberen Karel flykter fra sitt vanskeligstilte hjem sammen med sine to yngre brødre for å søke etter sin ukjente far, men ender opp med å finne seg selv.

Jarle Bjørknes, produsent i Incitus Films, sier:
«Utviklingstilskuddet fra Creative Europe MEDIA kommer på et tidspunkt den er svært viktig for prosjektet og vil bidra sterkt med å løfte prosjektet inn i produksjon. Å motta prosjektutvikling fra MEDIA gir oss derfor trygghet og kontinuitet i utviklingen av Wild Bastards, som er avgjørende for å sikre den kvaliteten på prosjektet som markedet krever. Vi opplever støtten som en tillitserklæring, og vi ser derfor på tilskuddet som et bevis for at prosjektet og vår samproduksjonsmodell er riktig. Det inspirerer til å jobbe enda mer internasjonalt med samproduksjon med europeiske partnere.»

Dataspill

I januar kunne vi dele nyheten om at to norske dataspill hadde mottatt utviklingtilskudd. Krillbite Studio mottok € 150 000 til utvikling av Among the Sleep 2 og Rock Pocket Games € 150 000 til utvikling av Voidcast.

Pakkefinansiering

I midten av mars annonsere vi at de tre norske produksjonsselskapene Maipo Film, Sant & Usant og Storm Films mottok utviklingstilskudd fra Kreativt Europa på til sammen 675 000 euro til sine pakker med 3-5 prosjekter. Blant prosjektene som mottok slate-støtte var bl.a. Lykkeland sesong 3 (Maipo Film), en ny dokumentar fra Victor Kossakovsky, regissøren bak Gunda (Sant & Usant) og Iram Haqs neste spillefilm (Storm Films).

Tilskudd til distributører

Gjennom ordningen Filmer over grensen fikk de norske spillefilmene Syk pike og Titina publikum i mange europeiske land. Via salgsagenter ble europeiske distributører tildelt til sammen € 1 278 679 for å lansere de to filmene enten på en strømmetjeneste eller kino. Norske distributører mottok til sammen € 168 723 av potten for lansering av 11 ikke-nasjonale europeiske filmer.

Norske distributører har også mottatt totalt € 639 585,66 i tilskudd til kinodistribusjon av europeisk kvalitetsfilm med markedspotensial via ordningen Europeisk filmdistribusjon.

Innovasjon

Innovasjon forblir et fokusområde for EU. De to norske selskapene White Rabbit og NoordRights AS mottok MEDIA-tilskudd via ordningen Innovasjon og nye forretningsmodeller på til sammen € 1 230 000. Kreativt Europa fremhever at begge de norske prosjektene treffer utlysningens formål ved å utvide og effektivisere håndteringen av opphavsrett.

Guppyworks er norsk partner og mottok en andel på € 141 754 gjennom ordningen Innovation Lab for deltakelsen i det dansk-ledede prosjektet European Kids – en kuratert plattform for europeisk digitalt innhold for barn fra 1-8 år.

Markeder, festivaler og formidling

Dessverre ble det ikke gitt tilskudd til noen norske markeder i 2022. Ikke til Nettverk av filmfestivaler heller, men Barnefilmfestivalen i Kristiansand er medlem av det nordiske festivalnettverket for barnefilmfestivaler som koordineres fra Danmark.

Vi gratulerer tilskuddsmottakerne fra 2022-programmet og ser frem til å kunne dele resultater fra 2023, samt info om nye utlysninger for 2024, utover høsten.

Resultatene publiseres fortløpende på vår hjemmeside under Tildelinger. Her finner du oversikten over tildelinger fra Kreativt Europa i 2022.

Sommerferie

MEDIA-desken tar sommerferie og stenger kontoret i perioden 10.-31. juli.
God sommer!

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!