Nyheter

God jul og godt nytt år!

Vi oppsummerer tildelinger fra Kreativt Europa til den norske audiovisuelle bransjen før juleferien setter inn.

21. desember 2022
God jul! Foto: Erik Karits, Unsplash

Nå som 2022 går mot slutten er det passende med en liten oppsummering. Grunnet ringvirkninger av pandemien og oppstarten av det nye MEDIA-programmet har vi ikke mulighet til å dele resultatene for 2022 riktig ennå. Mens vi venter på dem, tar vi for oss 2021 – det første året i den nye 7-års programmet for Kreativt Europa.

Til sammen hentet den norske audiovisuelle bransjen hjem € 4 302 022 gjennom MEDIAs ulike tilskuddsordninger i løpet av 2021. Den største andelen om ble tildelt var produksjonstilskudd via ordningen for TV og strømmetjenester. Her oppnådde to norske prosjekter fra hhv Maipo Film og Novemberfilm/Motlys full pott med 1 million euro hver i tilskudd til seriene Festning Norge og Makta. I tillegg fikk UpNorth 115 000 euro til featuredokumentaren The End med iHuman-regissør Tonje Hessen Schei på regi. Dokumentaren ventes å ha premiere til neste år.

Den dystopiske thrillerserien Festning Norge med bl.a. Tobias Santelmann og Selome Emnetu på rollelista kommer til å ha premiere på Viaplay i løpet av 2023. Dramaserien Makta skal vises på NRK og får premiere tidligst i slutten av 2023. Serien tar for seg maktkampen innad i Arbeiderpartiet som til slutt førte til at Gro Harlem Bruntland ble statsminister.

Gjennom ordningen for Slate-funding mottok Miso Film Norge € 205 000 i utviklingstilskudd til en pakke med tre prosjekter. Det ble ikke tildelt utviklingstilskudd til noen norske enkeltprosjekter, men vi gleder oss over at tre norske produksjonsselskaper er med å utvikle filmene Redemption (Incitus AS), The Battle for Peace (Relation04Media) og The Whale Mystery (Von Mørner). De kunne dermed ta del i utviklingsmidlene fra denne ordningen og mottok til sammen 55 922 euro i tilskudd.

Målet om en mer mangfoldig, inkluderende og grønnere bransje er en rød (eller kanskje grønn) tråd gjennom alle de nye tilskuddsordningene i Kreativt Europa MEDIA-programmet. Det norske filmselskapet Babusjka AS ble tildel € 554 052 til klimaverktøyet Green Producers Tool via ordningen Innovation Lab. Prosjektet er et samarbeid mellom dem, CICERO Senter for klimaforsking, Den Norske Opera & Ballett AS, Strix Televisjon AS, Nordisk Film Production Sverige AB, Nordisk Film Production AS (NO), Innocode AS, Øyafestivalen AS, DTD Rental APS, Nordisk Film Production AS (DK) og med EU-midlene utvides tilbudet nå til Norden. Verktøyet skal bidra til at kultursektoren når målene i Parisavtalen om 55% kutt innen 2030.

Den norske filmfestivalen fikk også i 2021 videreført tilskudd til New Nordic Films i ordningen for Marked og nettverksbygging, mens Vega Scene var en av samarbeidspartnerne som mottok støtte til VODCOLAB i ordningen for Nettverk for strømmetjenester.

Joachim Triers filmsuksess Verdens verste menneske ble distribuert i 23 europeiske land med 866 426 euro i MEDIA-tilskudd. Norske distributører mottok til sammen € 381 135 og hadde 15 europeiske filmer i distribusjon gjennom den samme Filmer over grensen-ordningen.

Gratulerer til alle tilskuddsmottakerne! Vi gleder oss til å kunne dele resultatene fra 2022 så snart alle ordninger har avsluttet sine GAP-prosesser og håper at flere vil søke om tilskudd i 2023. De første søknadsfristene kommer allerede i januar.

MEDIA-desken tar juleferie til over nyttår. Vi ønsker alle god jul og godt nytt MEDIA-år!

Se listen over tildelte midler til norsk bransje i 2021 her.

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!