Nyheter

MEDIA-året 2024

Oppsummering av de samlede resultatene fra Kreativt Europas MEDIA-program til den norske audiovisuelle bransjen i 2024.

27. juni 2025
Illustrasjon. To jenter. Den ene har rødt hår og gul jakke, den andre er blond og leser i en bok. I et tre står en kakerlakk.
Roach Coach, bilde: Bivrost Film & TV, Sia Ego Media

Vi gjør opp status og ser på de endelige resultatene for MEDIA-året 2024 før vi stenger kontoret for sommerferie i perioden 14. juli – 8. august.

Ved nyttår var det fremdeles pågående GAP-prosesser som gjorde at vi ikke kunne dele de endelige resultatene for 2024. Disse er nå avsluttet og vi presenterer her en oppsummering med henvisning til tidligere publiserte saker, men også en gledelig nyhet.

Over 3,4 millioner euro til den norske bransjen

Til sammen hentet den norske audiovisuelle bransjen hjem drøye 3 424 800 euro via Kreativt Europa MEDIAs ulike tilskuddsordninger i løpet av 2024.

Den største andelen kom i likhet med foregående år i form av produksjonstilskudd til prosjekter for TV og strømmetjenester. Ordningen har to søknadsrunder pr. år og totalt mottok norske produsenter € 1 007 052 i fra potten.

I samlet utviklingstilskudd for enkeltprosjekter, pakker med 3-5 prosjekter og dataspill mottok den norske audiovisuelle bransjen rett i overkant av € 1 270 000 fra 2024-programmet.

Norske distributører mottok til sammen € 917 175 via de to distribusjonstilskuddsordningene i MEDIA-programmet.

Produksjoner for TV og strømmetjenester

I første runde av ordningen var det NRK-serien Ølhunden Berit som mottok € 500 000 i tilskudd. Serien har allerede rukket å vinne priser før sin norske premiere til høsten. I april stakk den av med to priser under Canneseries. Se saken: MEDIA-tilskudd til Ølhunden Berit for mer info om tildelingen.

I andre søknadsrunde fikk TV2-serien Tordivelen flyr i skumringen tilskudd på € 500 000. Serien kan ses allerede i sommer på TV2 Play hvor den har premiere 17. juli.

Foto. To ungdommer står anskit til ansikt og ser forelsket på hverandre under et tre.
Tordivelen flyr i skumringen, foto: Ola Kjelbye

I samme omgang ble Point of view tildelt 7 052 euro som samprodusent på dokumentaren Circus under the Eyes of the Taliban. Les mer om prosjektene i saken: MEDIA-tilskudd til Tordivelen flyr i skumringen.

Pakkefinansiering

I ordningen for finansiering til pakker på 3-5 prosjekter (slate funding) var det tre norske selskaper som kom gjennom nåløyet og mottok utviklingstilskudd. Kreativt Europa tildelte i alt € 830 000 til Paradox Film, Nordisk Film Production og Den siste skilling. Les mer om tildelingene og prosjektene i saken vår: Slate-tilskudd til tre norske produksjonsselskaper.

Dataspill

PCVR-spillet Fyr: The Lost Island (tidligere Fyrtårnøya) ble tildelt € 200 000 i utviklingstilskudd. Det trondheimsbaserte selskapet bak spillet, Breach, lanserte nylig en prequel demo på plattformen Steam. Endelig utgivelsesdato for horrorspillet er ikke annonsert ennå. Les mer om tildelingen i saken: VR-spillet Fyrtårnøya mottar tilskudd fra Kreativt Europa.

Illustrasjon. Et bål brenner. Det er natt, månen lyser bak mørke skyer, en robåt ligger ved en steinete strand. Et fyr lyser i et stykke i bakgrunnen.
Fyr: The Lost Island © Breach AS, 2024

Co-utvikling enkeltprosjekt

Tidligere har vi skrevet om tildelingen på € 120 000 til animasjonsserien om isbjørnungen Ursa. Serien utvikles av UpNorth Film og er dere første animasjonsprosjekt. Les mer om tildelingen i saken: EU-tilskudd til URSA The Polar Bear.

Over nyttår ble det klart at nok et norsk prosjekt var så heldig å få tilskudd. Dette kan skje f.eks. når GAP-prosesser ikke blir sluttført. Midlene tildeles da et annet kvalifisert prosjekt.

Roach Coach – 120 000 euro i utviklingstilskudd

Roach Coach er en animert film for barn av Ilze Burkovska Jacobsen og Trond Jacobsen. I filmen blir vi med jentene Viga og Sana på eventyr sammen med Vigas hemmelige venn, kakerlakken Taro. Prosjektet utvikles av norske Bivrost film & TV i samarbeid med latviske Sia Ego Media.

Til sammen mottok norske prosjekter 240 000 euro til co-utvikling av enkeltprosjekter i 2024.

Markeder og festivalnettverk

I august er det klart for markedet New Nordic Films i Haugesund som mottok 2-årig tilskudd fra MEDIA-programmet på € 140 000 i 2024. Markedet har som målsetting å skape et effektivt filmmarked som fører til verdifull sirkulasjon av nordiske filmer, økt samproduksjon med Europa, fremme av nordiske talenter og økt Europeisk samhandling og utveksling.

Fredrikstad Animation Festival og Barnefilmfestivalen er mottakere av nettverkstilskudd for festivaler. De tilhører hvert sitt nettverk, hhv. Northern Animation Network og NoJSe. Nettverkene koordineres fra Danmark, men av tilskuddet tilfaller en andel på til sammen € 90 576 de norske festivalene.

Les mer om disse tildelingene i saken: MEDIA-tilskudd til New Nordic Films, Fredrikstad Animation Festival og Barnefilmfestivalen.

Tilskudd til distributører

De to norske filmene Sex (regi Dag Johan Haugerud) og Armand (regi Halfdan Ullmann Tøndel) blir lansert på kino eller strømming av over tjue europeiske filmdistributører rundt om i Europa med tilskudd fra ordningen Filmer over grensen. Det er filmenes salgsagenter som mottar tilskuddet og fordeler videre til distributørene. I 2024 var tilskuddet for de to filmene på til sammen € 1 531 390.

I samme ordning mottok norske distributører tilskudd til 19 kampanjer for ikke-nasjonale europeiske filmer. Tilskuddet var på € 417 226 samlet for ordningens to søknadsrunder. Blant disse filmene var den latviske Oscar-vinnende animasjonssuksessen Flow og tyske Berlin, sommeren 1942.

Foto. En mann og en dame i en kano.
Berlin, sommeren 1942, foto: 126 BetaCinema, Pandora Film Produktion, Frederic Batier

I tillegg mottok ni norske distributører tilskudd til distribusjon av europeisk kvalitetsfilm med markedspotensial på til sammen € 499 949.

Mer om distribusjonsstøtteordningene kan du lese i saken: Sex og Armand med europeisk appell.

Europa Cinemas

Foreløpige beregninger for 2024 fra kinonettverket Europa Cinemas viser at norske medlemskinoer potensielt har til gode € 126 000 for sin programmering i perioden. Beløpet fordeler seg mellom kinoenes generelle programmering (€ 101 500) og programmering for et ungt publikum (€ 24 500). Disse midlene kommer i tillegg til beløpet på drøye 3,4 millioner euro nevnt i starten av saken.

Vi gratulerer alle tilskuddsmottakerne i 2024-programmet og ser frem til å kunne dele resultater fra 2025 snart, samt info om nye utlysninger for 2026 utover høsten.

Se listen over tildelte midler til norsk bransje i 2024 her.

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!