VR-spillet Fyrtårnøya mottar tilskudd fra Kreativt Europa
Trondheimsbaserte Breach tildelt € 200 000 i utviklingstilskudd fra MEDIA-programmet.
Tilskuddet ble gitt i 2024-runden av ordningen for utvikling av dataspill og immersive prosjekter. Før denne utlysningen gjorde EU flere endringer i bl.a. vilkårene for å kunne søke. Dette førte til nesten en fordobling av antall søknader i 2024 sammenlignet med 2023. Sammen med hevingen av søknadsbeløpet resulterte det i at kun om lag 15% av søkerne mottok tilskudd fra ordningens totalbudsjett på € 7 millioner. Ett av disse var VR-prosjektet Fyrtårnøya.
Fyrtårnøya – 200 000 euro i utviklingstilskudd
Prosjekt Fyrtårnøya er en lineær enspilleropplevelse, primært laget for VR, med elementer av overnaturlig skrekk. Spilleren våkner opp på en liten øy i det norske havgapet og må finne ut hvorfor, hva som har skjedd med øyas innbyggere, og hvilke hemmeligheter som skjuler seg i det mørke fyrtårnet på øya.
- Tilskuddet fra Kreativt Europa MEDIA fører til at vi kan arbeide med større ambisjon og selvsikkerhet i ambisiøse kunstneriske prosjekter. For Breach er det en anerkjennelse av den kvalitet og innovasjon vi jobber mot, og et signal om at vi er i stand til å hevde oss i konkurranse med talentfulle utviklere og kunstnere fra hele Europa, sier Marius Thorvaldsen, CEO i Breach.
Om Fyrtårnøya
Den kunstneriske visjonen for prosjektet er “filmisk fotorealisme”, med spesielt fokus på atmosfærisk bruk av dynamisk lys og skygge i en altomfattende gjengivelse av et værslitt, forlatt norsk øysamfunn som blir overmannet av både naturen og det overnaturlige.
Spilleren vil navigere i værutsatte og nedslitte utendørsområder, samt klaustrofobiske innendørs områder, mens de benytter ulike dynamiske lyskilder. Spilleren må unngå et truende monster som tiltrekkes av lys, rømme fra eller overliste det, og løse hindringer.
Ifølge Thorvaldsen er dette er en historie med minneverdige karakterer i form av spøkelsesaktige ekkoer fra øyas tidligere innbyggere, og spilleren blir selv en del av historien etter hvert som spillet skrider frem.
Som nøkkelreferanser for prosjektet evner han spill som Amnesia-serien, SOMA, Alan Wake, The Vanishing of Ethan Carter, Everybody’s Gone to the Rapture, Firewatch, Still Wakes the Deep og Dear Esther.
Om Breach
Breach holder til i Trondheim hvor de både har lokalt ansatte og et internasjonalt team. De beskriver seg som et selskap som lager tjenester og produkter hvor man kan koble til og samhandle med alle oppslukende teknologifelt, som AR, VR, MR og XR. De vil gjøre det mulig for kundene å sette deg selv midt i enhver scene man kan forestille seg gjennom å bygge bedre virkeligheter.
Tildelinger fra Kreativt Europa
Alle tilskudd fra Kreativt Europa publiseres på deres offisielle resultatside. Vi oppdaterer vår hjemmeside med tildelinger til norske prosjekter etter hvert som de offentliggjøres. Gå til Tildelinger for mer informasjon om årets resultater.