Rapport om europeisk animasjonsfilm
En ny rapport publisert av European Audiovisual Observatory viser at Frankrike og England dominerer animasjonsindustrien i Europa.
European Audiovisual Observatory har sett nærmere på produksjon av animasjonsfilm og -serier i Europa i perioden 2015 – 2019. Rapporten viser at Frankrike og England er de dominerende landene.
Nøkkeltall for kinofilm:
- Det produseres årlig gjennomsnittlig 55 europeiske animasjonsfilmer for kino. Av disse er 37% av filmene er co-produksjoner.
- Eksport er vesentlig for disse filmene, og 2/3 av billettsalget er ikke-nasjonalt billettsalg (utenfor hovedprodusentens opphavsland).
- Frankrike, Russland og Tyskland er de landene som produserer mest animasjonsfilm for kino i Europa.
- England, Frankrike og Russland har landene hvor animasjonsfilm har høyest markedsandel på kino.
- Kina er det største markedet for europeisk animasjonsfilm (utenom Europa) og står for hele 40%.
Nøkkeltall for TV-produksjoner:
- Det ble produsert 220 animasjonsprosjekter for TV-markedet i perioden 2015-2019. Av disse utgjør andelen co-produksjoner 36%.
- Produksjonen fordeler seg på totalt 5200 episoder / 830 timer innhold.
- Majoriteten av produksjonene (55%) er kortere formater med episoder på under 10 minutter.
- Frankrike og England er de desidert største innholdsleverandørene på dette området, og står samlet for 61% av produksjonen.
Nøkkeltall for VOD:
- Animasjon (film og tv) står for 8% av innholdet på alle VOD-katalogene i undersøkelsen, men på SVOD er andelen 22%.
- USA og Japan er ledende leverandører av innhold på disse plattformene. Av de europeiske landene er det Frankrike som er ledende.
- Andelen europeisk animasjon er betydelig lavere (21%) enn innenfor andre formater (33%). Rapporten peker på at det er knapphet på europeisk animasjonsfilm (kinofilm) som ser ut til å årsaken til denne forskjellen.
- De europeiske animasjonsfilmene som er tilgjengelige på VOD sirkulerer imidlertid bedre enn andre europeiske produksjoner.