MEDIA 360°
Tilskudd til arrangører av aktiviteter på tvers av verdikjeden i den europeiske audiovisuelle sektoren.
Søknadsfrist 09.01.25
Publiseringsdato 26. september 2024
Nyttige lenker
Utlysning i F&TP
Retningslinjer
Se opptak av EACEAs infomøte 22.10.24.
EACEAs presentasjon fra infomøte.
Målet med tilskuddsordningen er å utnytte synergien hos eksisterende økosystemer og videreutvikle potensiale for samarbeid på tvers av verdikjeden. Tilskudd gis til pakker av aktiviteter som tilrettelegger for produksjon, promotering og distribusjon av europeisk innhold, og/eller innføring av ny teknologi eller nye forretningsmodeller for den audiovisuelle sektoren.
Aktivitetene skal komme til nytte på tvers av verdikjeden (på områder som talent og kompetanseutvikling, markeder og nettverksbygging, innovasjon, privat investering, internasjonal samproduksjon etc.) og ha kapasitet til en stor europeisk og internasjonal deltagelse. Søkere må kunne presentere en omfattende strategi og komplett pakke med aktiviteter, og kunne demonstrere at aktivitetene har en verdifull og strukturerende effekt for hele den europeiske audiovisuelle industrien (inkludert dataspill).
Søknadsfrist:
09.01.25 kl. 17.00
Hvem kan søke?
Enkeltstående selskap, eller et konsortium bestående av minst to partnere (fra land som er medlem av MEDIA-programmet). En av partnerne er prosjektleder og sender inn søknaden på vegne av begge/alle partnerne. Partnerne kan ellers ha ulik selskapsform; det kan være private selskaper, institusjoner, non-profit selskaper, stiftelser e.l. Enkeltpersoner kan ikke søke.
Hva slags prosjekter kan få tilskudd?
Prosjekter må dekke aktiviteter i minst to av de følgende segmentene:
- Aktiviteter som er dekket av MEDIAs tilskuddsordning: Talent og kompetanse
- Aktiviteter som er dekket av MEDIAs tilskuddsordning: Marked og nettverksbygging
- Tilskudd til internasjonal samproduksjon (mellom selskaper basert i og utenfor MEDIA-land) via tredjepart
- Aktiviteter som er dekket av MEDIAs tilskuddsordning: Innovasjon og nye forretningsmodeller
- Aktiviteter med fokus på private investeringer
Prosjektene kan også omfatte andre B2B-aktiviteter. En stor andel av deltakerne må komme fra et annet MEDIA-land enn arrangøren.
Søker må ha strategier for bærekraft og god representativitet i form av kjønnsbalanse, inkludering og diversitet. Reisevirksomhet bør begrenses.
Hvor mye kan jeg søke?
Tilskuddet er budsjettbasert (på faktiske kostnader). Tilskuddet fra MEDIA kan ikke overstige 70 % av totalbudsjettet for gyldige kostnader.
Hvilke kostnader godkjennes?
Kostnadene må være dokumenterbare utgifter knyttet til den gjennomføringen av aktiviteten. Gyldige kostnader kan eksempelvis være lønn, møteutgifter, reiser, utstyr mm. (som spesifisert i retningslinjene s. 16-17). Tilskudd til tredjepart ifm. internasjonal samproduksjon er tillatt (maks € 60 000 pr. tildeling).
Prosjektets gjennomføring
Prosjektets startdato vil bli definert i Grant agreement, men normalt er startdato ved signering av kontrakt. Man søke om å få godkjent kostnader fra og med søknadsdato. Varighet for prosjektet er normalt opptil 36 måneder.
Prosjektplanen skal bestå av tiltak/aktiviteter organisert i ulike arbeidspakker (Work Packages) per år (definert i retningslinjene), med leveranser (Deliverables). Søker rapporterer på disse målene gjennom søknadsportalen.
Hvilke kriterier ligger til grunn for vurdering av søknad?
Søknaden vurderes etter et sett kriterier og følger et poengsystem (som er ytterligere spesifisert i retningslinjene s. 16-17):
- Relevans, europeisk dimensjon i prosjektet, samt strategier for kjønnsbalanse/mangfold og miljø – inntil 30 poeng
- Kvalitet i innhold og aktiviteter, global strategi, innovasjon – inntil 35 poeng
- Forventede resultater og effekt av aktiviteten – inntil 25 poeng
- Prosjektledelse, team og partnerskap – inntil 10 poeng
Hva er totalbudsjettet for tilskuddsordningen?
Budsjett for ordningen er € 21 000 000.