Innovasjon og nye forretningsmodeller
Tilskudd til selskaper som benytter ny teknologi eller nye forretningsmodeller til å øke tilgjengeligheten og synligheten for europeiske audiovisuelle verk, styrker konkurranseevnen eller bidra til en grønnere bransje.
Formålet med tilskuddsordningen er å oppfordre til utvikling/utvidet bruk av innovative verktøy/ny teknologi og forretningsmodeller som øker synligheten, tilgjengeligheten, publikummet og mangfoldet til europeiske filmer og audiovisuelle verk i vår digitale tidsalder. Ordningen skal også støtte opp om initiativer som styrker konkurranseevnen og/eller bidrar til en grønnere bransje.
Søknadsfrist
16.01.2025 kl. 17
Hvem kan søke?
Enkeltstående selskap, eller et konsortium bestående av minst to partnere (fra land som er medlem av MEDIA-programmet). En av partnerne er prosjektleder og sender inn søknaden på vegne av begge/alle partnerne. Partnerne kan ellers ha ulik selskapsform; det kan være private selskaper, institusjoner, non-profit selskaper, stiftelser e.l. Enkeltpersoner kan ikke søke.
Hva slags prosjekter kan få tilskudd?
Det kan gis støtte til ulike typer prosjekter innen ny teknologi, digital utvikling eller nye forretningsmodeller:
- Teksting eller digitale verktøy som øker tilgjengeligheten og/eller anbefaler europeiske verk til et europeisk publikum på tvers av landegrensene.
- Verktøy som fører til effektivisering og mer transparens i markedet, eksempelvis systemer for rettigheter, datainnhenting, dataanalyse etc.
- Forretningsmodeller som skaper økt synergi mellom ulike aktører i distribusjonsleddet (festivaler, kinoer, strømmetjenester og andre formidlingsaktører).
- Verktøy som gjennom ny teknologi skaper nye muligheter innen produksjon, finansiering, lansering eller distribusjon (AI, big data, blockchain, Metavers etc).
- Innovative verktøy og forretningsmodeller som hjelper den audiovisuelle industrien å bli grønnere og mer bærekraftig.
Transparens, synlighet og åpenhet om resultatene er et viktig element i dette tiltaket. Det vil også bli lagt vekt på evnen til å tiltrekke private investeringspartnere og egeninvestering i prosjektet.
Hvor mye kan jeg søke?
Tilskuddet er budsjettbasert (på faktiske kostnader). Tilskuddet fra MEDIA kan ikke overstige 70 % av totalbudsjettet for gyldige kostnader.
Hvilke kostnader godkjennes?
Kostnadene må være dokumenterbare utgifter knyttet til den gjennomføringen av aktiviteten. Gyldige kostnader kan eksempelvis være lønn, møteutgifter, reiser, utstyr mm. (som spesifisert i retningslinjene s. 16-17).
Prosjektets gjennomføring
Prosjektets startdato vil bli definert i Grant agreement, men normalt er startdato ved signering av kontrakt. Man kan søke om å få godkjent kostnader fra og med søknadsdato. Varighet for prosjektet er normalt opptil 36 måneder.
Prosjektplanen skal bestå av tiltak/aktiviteter organisert i ulike arbeidspakker (Work Packages) per år (definert i retningslinjene), med leveranser (Deliverables). Søker rapporterer på disse målene gjennom søknadsportalen.
Hvilke kriterier ligger til grunn for vurdering av søknad?
Søknaden vurderes etter et sett kriterier og følger et poengsystem (som er ytterligere spesifisert i retningslinjene s. 14-15):
- Relevans, europeisk dimensjon i prosjektet, samt strategier for kjønnsbalanse/mangfold og miljø – inntil 45 poeng
- Kvalitet i innhold, aktiviteter og forretningsmodell – inntil 30 poeng
- Forventede resultater og effekt av aktiviteten – inntil 15 poeng
- Prosjektledelse, team og partnerskap – inntil 10 poeng
Hva er totalbudsjettet for tilskuddsordningen?
Totalbudsjett for tilskuddsordningen er: € 8 000 000.