Tilskuddsordninger

Mediekunnskap

Tilskudd til tiltak som legger til rette for beste praksis innen mediekunnskap med formål å gjøre publikum i alle aldre i stand til å utvikle kritisk sans i møte med mediene.

Søknadsfrist

11.03.26 kl. 17

Hvem kan søke?

Et konsortium med minimum 3 partnere, fra minst 3 ulike land (som alle er medlem av Kreativt Europa-programmet). En av partnerne er prosjektleder og sender inn søknaden på vegne av alle partnerne. Partnerne kan ellers ha ulik selskapsform; det kan være private selskaper så vel som offentlige institusjoner, non-profit selskaper, stiftelser, utdannings- og forskningsinstitusjoner, medieorganisasjoner, teknologibedrifter el.

Hva slags prosjekt kan få tilskudd?

Samarbeidsprosjekter, basert på behovsanalyser, med tydelige mål for å styrke mediekunnskap etter følgende prioriteringer:

  1. Tilby løsninger som gjør det mulig for borgere å utvikle en kritisk tilnærming til mediene, og å gjenkjenne og reagere hensiktsmessig på desinformasjon, teknikker for informasjonsmanipulering og andre utfordringer i det digitale mediemiljøet.
  2. Bygg videre på og oppskalere beste praksis fra innovative mediekunnskapsprosjekter som tar hensyn til et medielandskap i endring, krysser kulturelle-, nasjonale- eller språklige grenser, og styrker samarbeid mellom ulike regioner i Europa. Innovative tilnærminger kan inkludere nye eller originale ideer, metoder, verktøy eller implementeringsformer, enten digitale eller fysiske.
  3. Ta hensyn til mediekunnskapens rolle i inkludering, samfunnsengasjement og samfunnets motstandskraft, inkludert motstandskraft mot forsøk på å påvirke borgernes frie valg og deltakelse i demokratiske prosesser.

Se retningslinjene s. 7 for ytterligere spesifikasjon av godkjente aktiviteter.

Eksempler på tidligere tilskuddsmottakere:

Hvor mye kan man søke om?

Tilskuddet er budsjettbasert (på faktiske kostnader). Tilskuddet fra MEDIA kan ikke overstige 70 % av totalbudsjettet for gyldige kostnader. Maksimal støtte er € 500 000 pr. prosjekt.

Hvilke kostander godkjennes?

Kostnadene må være dokumenterbare utgifter knyttet til den gjennomføringen av aktiviteten. Gyldige kostnader kan eksempelvis være lønn, møteutgifter, reiser, utstyr mm. (som spesifisert i retningslinjene s. 16-17).

Prosjektets gjennomføring

Startdato for prosjektet er normalt sett ved signering av Grant Agreement. Retroaktivitet kan innvilges unntaksvis, men aldri fra før søknadsdato.

Prosjektets varighet er normalt maks 24 måneder.

Prosjektets aktiviteter skal inndeles i arbeidspakker (Work Packages) med tilhørende leveranser (Deliverables), disse er spesifisert på s. 16 i retningslinjene. Antall, benevnelse og rekkefølgen for disse må respekteres. Søker rapporterer senere på målene underveis i prosjektet gjennom søknadsportalen.

Hvilke kriterier ligger til grunn for vurdering av søknad?

Søknaden vurderes etter et sett kriterier og følger et poengsystem (som er ytterligere spesifisert i retningslinjene s. 14-15):

  • Relevans ift. mål og prioriteringer, målgruppe og land, innovasjon, samt strategier for kjønnsbalanse/mangfold og miljø – inntil 40 poeng
  • Kvalitet i innhold og aktiviteter, metoder, risikostyring, kostnadseffektivitet – inntil 30 poeng
  • Prosjektledelse, team og partnerskap, effektivitet og kontrollsystemer – inntil 10 poeng
  • Forventede resultater og effekt av aktiviteten, strategier for kunnskapsutveksling – inntil 20 poeng

Hva er totalbudsjettet for støtteordningen?

Totalbudsjett for tilskuddsordningen er € 3 000 000.

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!