Partnerskap for journalistikk
Tilskudd til partnerskap og samarbeidsprosjekter innen pressefrihet, kvalitetsjournalistikk, kildekritikk og medieforståelse, samt til organisasjoner som støtter og tilbyr tiltak til medier av særlig relevans for demokrati og samfunnsdeltakelse.
Søknadsfrist 27.02.25
Publiseringsdato 22.10.24
Nyttige lenker
Utlysning F&TP – Samarbeid
Utlysning F&TP – Mediemangfold
Retningslinjer
Se opptak av EACEAs infomøte 14.11.24.
EACEAs presentasjon fra infomøtet.
Tilskuddsordningen har to grener.
- Samarbeid: Formålet med ordningen er å hjelpe den bredere europeiske nyhetsmediesektor blir mer bærekraftig og robust, spesielt ved å støtte mediesamarbeid på tvers av landegrensene. Ordningen skal fremme medietransformasjon, pålitelig rapportering og kompetanse for profesjonelle innen nyhetsmediene, f.eks. ved å utvikle standarder for medieproduksjon og nye forretningsmodeller.
- Mediemangfold: Formålet med ordningen er å beskytte nyhetsmediesektorer av spesiell relevans for demokrati og samfunnsdeltakelse, som lokale og regionale medier, undersøkende journalistikk og organisasjoner som leverer nyheter av allmenn interesse. Tilskudd vil rettes mot organisasjoner med erfaring innen medie-feltet slik at de kan sette inn økonomiske tiltak (som støtte til tredjeparter).
Søknadsfrist:
27.02.2025 kl. 17
Hvem kan søke?
- Samarbeid: Et konsortium med flere partnere, fra minst 3 ulike land (som alle er medlem av Kreativt Europa-programmet). En av partnerne er prosjektleder og sender inn søknaden på vegne av alle partnerne. Partnerne kan ellers ha ulik selskapsform; det kan være offentlige eller private medieaktører, medieforeninger, frivillige organisasjoner, non-profit selskaper, utdanningsinstitusjoner innen journalistikk e.l. Aktørene kan operere innenfor en rekke ulike medier; den trykte eller digitale pressen, radio/podcast, TV etc. Privatpersoner kan ikke søke.
- Mediemangfold: En enkeltstående organisasjon eller et konsortium med to eller flere parter (fra land som er medlem av Kreativt Europa-programmet). En av partnerne er prosjektleder og sender inn søknaden på vegne av alle partnerne. Partnerne kan ellers ha ulik selskapsform; det kan være offentlige eller private medieaktører, medieforeninger, frivillige organisasjoner, non-profit selskaper, universitet, forskningssentere, fond for journalister og utdanningsinstitusjoner innen journalistikk e.l. Privatpersoner kan ikke søke.
Hva slags prosjekt kan få tilskudd?
1. Samarbeid:
Aktiviteter som best ivaretar søkernes mål, disse kan omfatte arrangementer, nettbasert opplæring og workshops for mediefagfolk, utvekslingsprogrammer, mentorordninger, kartlegging av beste praksis, utvikling av tekniske standarder, utvikling av retningslinjer og redaksjonelle standarder, produksjon av praktiske guidebøker, utvikling og testing av plattformer og tekniske løsninger for å utveksle ideer og beste praksis, promo-aktiviteter eller andre aktiviteter som tar sikte på å opprettholde levedyktigheten til en gitt sektor/er. Det oppfordres til deling av beste praksis mellom operatører og støtte til mediesektorer som mangler midler til å tilpasse seg det digitale miljøet oppmuntres. Økonomisk støtte til tredjeparter er tillatt for tilskudd og premier under betingelsene fastsatt i utlysningen.
Prosjektene bør ha en tydelig forankring i sektoren(es) behov og utfordringer. Det oppfordres til partnerskap mellom aktører fra ulike medielandskap/regioner, dette for å bidra til økt mediemangfold.
Eksempler på tidligere tilskuddsmottakere:
2. Mediemangfold:
Opprettelse og implementering av støtteordninger for for nyhetsaktører av spesiell relevans for demokrati og samfunnsdeltakelse, som bidrar til å styrke demokratiet, forme den offentlige debatten og gir til sitt publikum og lokalsamfunn i stedet for kun å fokusere på profitt.
Ordningene må dekke minst 4 EU-land og bør fokusere på områder med lavt tilbud av nyheter og/eller mediemarkeder der mangfoldet er under press.
Eksempler på tidligere tilskuddsmottakere:
Hvor mye kan man søke om?
- Samarbeid: Tilskuddet er budsjettbasert og dekker kun faktiske kostnader. Maksimal prosjektstøtte er € 2 mill. Tilskuddet fra MEDIA kan ikke overstige 80% av totalbudsjettet for gyldige kostnader. Søker må dermed co-finansiere prosjektet sitt.
- Mediemangfold: Tilskuddet er budsjettbasert og dekker kun faktiske kostnader. Maksimal prosjektstøtte er € 2,5 mill. Tilskuddet fra MEDIA kan ikke overstige 90 % av totalbudsjettet for gyldige kostnader. Søker må dermed co-finansiere prosjektet sitt.
Hvilke kostnader godkjennes?
Kostnadene må være dokumenterbare utgifter knyttet til den gjennomføringen av aktiviteten. Gyldige kostnader kan eksempelvis være lønn, møteutgifter, reiser, utstyr, støtte til tredjeparter mm. (som spesifisert i retningslinjene s. 20-21).
Prosjektets gjennomføring
Prosjektets startdato vil bli definert i Grant agreement, men normalt er startdato ved signering av kontrakt. Man kan søke om å få godkjent kostnader fra og med søknadsdato.
Varighet for prosjektet er normalt 24 måneder.
Prosjektplanen skal bestå av tiltak/aktiviteter organisert i ulike arbeidspakker (Work Packages) spesifisert i retningslinjene s. 19-20, med tydelige leveranser (deliverables). Søker rapporterer på disse gjennom søkerportalen.
Hvilke kriterier ligger til grunn for vurdering av søknaden?
Søknaden vurderes etter et sett kriterier og følger et poengsystem (som er ytterligere spesifisert i retningslinjene s. 18-19):
- Relevans, innovasjon og europeisk dimensjon, samt strategier for kjønnsbalanse/ diversitet og miljø – inntil 35 poeng
- Kvalitet i innhold og aktiviteter– inntil 35 poeng
- Prosjektledelse, team og partnerskap, kontrollmekanismer – inntil 10 poeng
- Kvalitet i strategier, erfaringsutveksling, resultat og effekt av aktiviteten – inntil 20 poeng
Hva er totalbudsjettet for tilskuddsordningen?
Totalbudsjett for tilskuddsordningene er € 10 524 336 til sammen.