Ny EU-studie om dataspillbransjen
Studien presenterer nøkkelfunn om den europeiske dataspillsektoren og anbefalinger til interessenter og politiske beslutningstakere.
«Understanding the Value of a European Video Games Society»-studien gir en grundig oversikt over spillbransjen i EU. Den analyserer felt som økonomi, sysselsetting, regelverk, samt kulturelle og sosiale dimensjoner ved dataspill. Over 400 representanter for sektoren har deltatt gjennom workshops, intervjuer og undersøkelse. Dette, sammen med litterære kilder, dannet grunnlaget for undersøkelsene. Studien ble utført av Ecorys og KEA på oppdrag fra EU-kommisjonen ved DG Communications Network, Content and Technology (DG CNECT).
I rapporten fremkommer det bl.a. at:
- Dataspillindustrien i Europa er en vesentlig økonomisk sektor. I EUs 27 medlemsland genererte markedet € 23,48 milliarder i omsetning i løpet av 2022.
- Halve Europas befolkning spiller dataspill.
- Sektoren sysselsetter rundt 74 000 personer fordelt på 5 000 spillselskaper og utgivere. Bransjen har utfordringer med å skaffe nok finansiering og sliter med å finne kvalifisert arbeidskraft.
- Dataspill er komplekse produkter med sin blanding av tekniske (hardware og software) og kulturelle elementer. Studien analyserer bredden av rammeverk som er tilgjengelig for bransjen, så vel som de sosiale og kulturelle dimensjonene ved dataspill.
- Studien kommer også med ni anbefalinger for at dataspillnæringen skal kunne vokse i Europa.
Nedenfor kan du laste ned en oppsummering av studien og dens funn.
For mer info se saken Study on European video games sector eller last ned hele publikasjonen Understanding the Value of a European Video Games Society.