Kvinner i europeisk TV/SVOD fiksjon
European Audiovisual Observatory med ny rapport om likestilling i TV-fiksjonsbransjen.
Rapporten, som tar for seg utviklingen i den europeiske audiovisuelle bransjen fra 2015 til og med 2021, konkluderer med langsom fremgang, men at det fortsatt er store forskjeller for kvinnelige regissører, fotografer og komponister.
«Female audiovisual professionals in European TV fiction production – 2021 figures» har nettopp blitt publisert av European Audiovisual Observatory, som er en del av Europarådet i Strasbourg. Rapporten analyserer sammensetningen av nøkkelposisjoner i over 50 000 TV/SVOD fiksjonsfilmer og serieepisoder produsert mellom 2015 og 2021: regissører, forfattere, produsenter, fotoregissører, komponister og hovedroller.
Andelen kvinnelige profesjonelle i europeisk TV-fiksjonsproduksjon varierer fra mindre enn 10 % (komponister, fotografer) til over 40 % (produsenter, hovedroller). I 2021 ble 37% av TV-fiksjonsepisodene skrevet av kvinnelige forfattere, men bare 22% regissert av kvinnelige regissører. Den lave andelen kvinner i disse nøkkelrollene skyldes et mangfold av faktorer. For regissører skyldes den lave andelen kvinner f.eks. at:
- færre kvinnelige regissører er aktive innen TV-produksjon
- kvinnelige regissører jobber sjeldnere enn sine mannlige kolleger
- de jobber oftere enn menn i et team av regissører, heller enn å være den eneste skaperen av verket.
- regissør-team er oftere mannsdrevne
Når man ser på regissører, forfattere, produsenter, fotografer og komponister samlet har andelen kvinnelige profesjonelle gradvis økt siden 2015, men i et veldig sakte tempo.
Norge ligger over gjennomsnittet i Europa når man vekter andelen kvinnelige regissører, forfattere, produsenter og fotografer etter produksjonsland, men under når det kommer til kvinnelige filmkomponister.