Nyheter

Kinobesøket i Europa øker

Ikke siden 2004 har det samlede kinobesøket i EUs 28 medlemsland vært høyere.

28. februar 2020
Distribusjon 2

Under årets Berlinale publiserte European Audiovisual Observatory (EAO) foreløpig besøkstall for europeiske kinoer for 2019. Etter to års nedgang i billettsalget ser vi nå en positiv utvikling i EU. I 2019 økte billettsalget for europeiske kinoer med 5,5%. Dette er hele 52,6 millioner flere solgte kinobilletter enn i 2018.

Pr berlin fig1 final kinosalg 2019
Antall millioner solgte kinobilletter innen EU 2010-2019.
Kilde: European Audiovisual Observatory

Hovedårsaken til økningen er gode billettsalg i store land som Tyskland, Italia og Frankrike. Også i Polen, Nederland, Tsjekkia og Romania øker antall kinobesøk. I europeiske land utenfor EU er det Russland som igjen beviser å ha stort kinomarked. I 2019 ble det solgt 219,4 millioner kinobilletter i Russland, en økning på hele 9,5% fra 2018.

EAO har foreløpig ikke statistikk på markedsandelen for europeisk film for 2019, men det antas at de gode kinotallene delvis skyldes amerikanske storfilmer som The Lion King, Avengers:Endgame, Frozen 2 og Joker.

Av de foreløpige beregningene for nasjonal markedsandel av billettsalget finner vi en økning i 11 EU-land og en nedgang i 13 EU-land. Storbritannia har en sterk nasjonal markedsandel på hele 48,4%, en økning på 2,3% fra 2018. Andre land som bemerker seg med økning i nasjonal markedsandel er Estland, Slovakia, Bulgaria, Romania og Tsjekkia. I Norge falt den nasjonale markedsandelen fra 25,1% i 2018 til 18,4% i 2019. Også antall solgte kinobilletter gikk ned i Norge i fjor, fra 12,1 millioner billetter i 2018 til 11,3 millioner solgte kinobilletter i 2019.

Mer utdypende statistikk og informasjon finner du hos European Audiovisual Observatory.

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!