Nyheter

EU-kommisjonen med ny Media Outlook-rapport

European Media Industry Outlook-rapporten er den andre i rekken og følger opp den første publikasjonen som kom i 2023.

12. september 2025
Illustasjon. The European Media Industry Outlook, Second Edition is out now!
European Media Industry Outlook

Årets rapport peker på at digital innovasjon og brukerorienterte forretningsmodeller har stort potensiale for den europeiske audiovisuelle sektoren som allerede holder høy kvalitet.

Rapporten tar for seg den/de europeiske:

  • audiovisuelle sektoren (strømming, TV og film)
  • dataspill- og XR-industrien
  • nyhetsmediene

For hver sektor gir den en oversikt over markedet, presenterer forbruker- og bransjetrender, forretningsmodeller og trender innen teknologi.

Nøkkelressurser for framtiden

Rapporten peker på at den nåværende situasjonen utgjør en risiko for den økonomiske robustheten og den kreative friheten til den samlede europeiske sektoren, så vel som for Europas kulturelle innflytelse generelt. I den sammenhengen skiller noen ressurser seg ut som viktige for at europeisk audiovisuell sektor skal kunne gjenvinne konkurranseevnen.

Kort oppsummert er disse ressursene:

  1. De europeiske bransjene bør plassere publikum og brukere i kjernen av sine strategier.
  2. De bør videre omfavne teknologiske løsninger, som også er avgjørende for Europas teknologiske suverenitet.
  3. Investeringer er fortsatt avgjørende for å finansiere teknologiutvikling og -bruk, så vel som innovasjon.
  4. Utnyttelse av IP byr på lovende muligheter.

EU-kommisjonen har satt i verk flere tiltak for å styrke de kulturelle og kreative sektorene, herunder MEDIA-programmet, og i neste langtidsbudsjett har den foreslått 9 milliarder euro til det nye AgoraEU-programmet.

Les mer i EU-kommisjonens pressemelding.

Rapporten The European Media Industry Outlook kan leses og lastes ned her.

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!