Nyheter

22 milliarder euro investert i europeiske filmer og serier

Ny rapport fra European Audiovisual Observatory ser på kringkasterne og strømmeaktørenes investering i europeisk innhold.

16. september 2024
En hånd holder en fjernkontroll mot en TV. Foto.
Illustrasjonsbilde, foto: Glenn Carstens-Peters / Unsplash

I rapporten «Audiovisual services spending on original European content» kommer det frem at kringkastere og strømmeaktører investerte totalt € 22 milliarder i europeisk innhold i 2023.

De globale strømmetjenestenes innsats utgjorde 26% av totalt investerte midler i fjor. Netflix og Amazon Prime ligger på investeringstoppen. Netflix sin investeringsandel sank fra 58% i 2021 til 33% i 2023, mens Amazon Prime og andre aktører økte sine investeringer. Om lag 90% av de globale strømmetjenestenes finansieringen gikk til serier og ca. 10% til filmer. Spania og Storbritannia var de to europeiske landene hvor de globale aktørene investerte mest penger.

Rapporten tar også for seg offentlige og kommersielle kringkasteres investeringer. I land som Danmark, Belgia og Tyskland er de offentlige kanalene viktige finansieringskilder. De kommersielle aktørene utmerket seg i land som Polen, Italia og Frankrike.

European Audiovisual Observatory sin rapport kaster i tillegg et blikk på hvordan investeringene fordeler seg for annet type innhold som sport og øvrige programmer.

Les mer om nøkkelfunnene og last ned hele rapporten her.

Motta vårt nyhetsbrev med nyheter og aktiviteter innen MEDIA-programmet!