22 milliarder euro investert i europeiske filmer og serier
Ny rapport fra European Audiovisual Observatory ser på kringkasterne og strømmeaktørenes investering i europeisk innhold.
I rapporten «Audiovisual services spending on original European content» kommer det frem at kringkastere og strømmeaktører investerte totalt € 22 milliarder i europeisk innhold i 2023.
De globale strømmetjenestenes innsats utgjorde 26% av totalt investerte midler i fjor. Netflix og Amazon Prime ligger på investeringstoppen. Netflix sin investeringsandel sank fra 58% i 2021 til 33% i 2023, mens Amazon Prime og andre aktører økte sine investeringer. Om lag 90% av de globale strømmetjenestenes finansieringen gikk til serier og ca. 10% til filmer. Spania og Storbritannia var de to europeiske landene hvor de globale aktørene investerte mest penger.
Rapporten tar også for seg offentlige og kommersielle kringkasteres investeringer. I land som Danmark, Belgia og Tyskland er de offentlige kanalene viktige finansieringskilder. De kommersielle aktørene utmerket seg i land som Polen, Italia og Frankrike.
European Audiovisual Observatory sin rapport kaster i tillegg et blikk på hvordan investeringene fordeler seg for annet type innhold som sport og øvrige programmer.