Marked og nettverksbygging
Støtte til fysiske/digitale/hybride markeder og forum, samt nettverksbyggende aktiviteter som fremmer samproduksjon, finansiering, salg og distribusjon av europeiske verk på tvers av landegrensene.
Formålet med ordningen er å styrke promoteringen av europeisk audiovisuelt innhold på det globale markedet, samt å sørge samarbeid langs hele verdikjeden som fremmer samproduksjon og distribusjon av europeiske audiovisuelle verk.
Søknadsfrist
20.01.2026 kl. 17
Hvem kan søke?
Ordningen er åpen for enheter (private selskaper, non-profit organisasjoner, foreninger, stiftelser etc.) som er etablert i, og eid av innbyggere fra, land som deltar i MEDIA-programmet. Privatpersoner kan ikke søke om tilskudd.
Hva slags prosjekter kan få tilskudd?
Tiltak som fremmer profesjonelt samarbeid i bransjen og promotering av europeiske verk:
- Markeder som fokuserer på en bestemt type filmer eller nyskapende innhold (som dataspill, VR, XR, AI, cross-media), eller nettverk av markeder som presenterer lignende sjangere/emner (som barnefilm, dokumentar, animasjon, dataspill, AR, VR) og/eller som er lokalisert i samme region.
- Nettverksaktiviteter og samarbeid mellom nettverk langs hele verdikjeden for å fremme europeiske talenter eller verk (særlig serier).
Ordningen retter seg spesielt mot tiltak som fokuserer på ny teknologi, nye forretningsmodeller og som gjennomføres på en miljøvennlig måte.
Hvor mye kan det søkes om i tilskudd?
Tilskuddet er budsjettbasert. Tilskuddet fra MEDIA kan ikke overstige 70% av de totale kostnadene for prosjektet.
Hvilke kostnader godkjennes?
Kostnadene må være dokumenterbare utgifter knyttet til den gjennomføringen av aktiviteten. Gyldige kostnader kan eksempelvis være lønn, møteutgifter, reiser, utstyr mm. (se spesifisering i retningslinjene s. 18).
Gjennomføring og varighet:
Prosjektets startdato vil bli definert i Grant agreement. Varigheten for prosjektet er normalt 24 måneder.
Prosjektets aktiviteter skal inndeles i arbeidspakker (Work Packages) med tilhørende leveranser (Deliverables), disse er spesifisert på s. 17 i retningslinjene. Antall, benevnelse og rekkefølgen for disse må respekteres. Søker rapporterer senere på disse målene underveis i prosjektet gjennom søknadsportalen.
Hvilke kriterier ligger til grunn for vurdering av søknad?
Søknaden vurderes etter et sett kriterier og følger et poengsystem:
- Relevans, markedsposisjon og europeisk dimensjon, samt strategier for kjønnsbalanse/diversitet og miljø – 40 poeng
- Kvalitet i innhold og aktiviteter, innovasjon, forretningsmodell, bærekraft – 30 poeng
- Prosjektledelse, team og partnerskap – 10 poeng
- Forventede resultater og effekt av aktiviteten – 20 poeng
Hva er totalbudsjettet for tilskuddsordningen?
Budsjettet for utlysningen er på € 16 500 000.